søndag den 11. september 2011

Osso buco

Lørdagens menu var en lækkerbisken Osso buco, Jeg har kun lavet det en gang før, og her kommer opskriften, som jeg læner mig op af.


Osso buco (4pers)

1-1½kg okseskank i 3cm tykke skiver
 2spsk mel
Salt/peber
2-3 løg
2 fed hvidløg
1gulerødder
¼ selleri (evt. et par stænger blegselleri)
1 dl vindruekerneolie
Ca. ½L vand (evt. ½ vand ½ rødvin)
3 Store spsk. Koncentreret tomatpuré
1 ½ tsk. Merian eller oregano
1spsk.reven citronskal
3spsk. hakket persille
1 fed hvidløg.

Skær snit i kanten af kødstykkerne så de ikke danner ”skål”, vend dem i mel blandet med salt og peber. Pil løg og hvidløg og hak dem. Skær gulerødder og selleri i stave eller stykker. Kødet brunes i en tykbundet gryde på hver side, tag dem op og brun herefter løg og hvidløg gyldne, svits grøntsagerne med. Bland kød og grøntsager i gryden og tilsæt vand/vin, tomatpuré og merian. Læg låg på og kog retten ved svag varme i 2½- 3 timer… kødet skal være så mørt at det falder fra benene. Smag retten til med salt peber, og merian.
Det hele kan også kommes i et fad og kommes i oven ligeledes til kødet er mørt.
Citronskal, hakket persille, og knust hvidløg blandes og drysses på lige før servering, eller sættes i en lille skål på bordet, så man selv kan drysse det på. Det giver en rigtig god smag.
Tilbehør: kartoffelmos eller løseris. 
Jeg bruger ikke mel, men krydder med rigeligt salt og peber. 

 Jeg kommer retten i ovn, (varmluft) ved ca. 180 grader i ca. to timer, og kommer et stykke folie over så det ikke tørrer ud, ind imellem tilføjer jeg lidt væde (vin eller vand).
Jeg brugte rødvin, men hvidvin kan også bruges, eller helt undlades hvis man ikke er til det.
Hjemmelavet kartoffelmos laver jeg af bagekartofler skåret i små stykker, og koger uden salt, til de er godt møre. Vandet hældes fra og gryden sættes tilbage på lavt blus, og her kommer jeg mælk, smør og salt, og når mælken er blevet varmet lidt, får det en tur med el piskeren med dejkrogene.Her vælger man selv hvor meget den skal piskes, alt efter om man kan lide mange lidt eller slet ingen "klumper". 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar