søndag den 21. august 2011

Mørdej med kødfyld, bulgur salat, og Karinas tosca-pie

Så har der igen været gang i gryder potter og pander, min to skønne KOV venzer, Anette og Charlotte ( og sønnen David) har været på besøg, og blev prøvekaniner for dagens menu.
Først fik vi en ...

Mørdej med kød fyld:

Dej:
2oog smør
300g mel (5dl)
1tesk groft salt
1dl hakket persille
1tesk tørret basilikum
2spsk koldt vand
Pensling æg
Hak smørret i stykker og smuldr det i melet. Tilsæt salt og krydderierne og saml dejen hurtigt med vandet, stilles koldt i ca. 1time.

Fyld:
500g magert hakket oksekød
2 løg
2fed hvidløg
25g smør
3spsk mangochutney
2spsk sød chilisauce
1tesk groft salt
Friskkværnet peber
Jeg kom også lidt tørret chili i.
(Tænker at retten kan tilføjes stærk chili og mangochutney, hvis det ønskes en stærkere smag)

Løg og hvidløg hakkes og svitses gyldne i smør, kødet tilsættes og når det ”smuldre” tilsættes mangochutney og chilisauce, og smages til med salt og peber. Retten snurre i nogle min, hvorefter den tages af varmen og afkøles.

Nu rulles dejen ud til ca. 30×40 cm, og lægges på en bageplade med bagepapir. Kødet fordeles på den ene side,… men ikke helt ud til kanten… den anden side foldes over og kanten trykkes sammen med en gaffel. Så pensles med æg, og den bages i ovnen i 30-40min ved 200⁰.



Den kan serveres med salat og cremefraiche, men jeg lavede en bulgur salat til.
Jeg brugte 3dl. bulgur , kogte og afkølet
3 tomater
1 agurk
1 rød snack peber
en god håndfuld hakket persille, og lidt purløg.
Dressing lavede jeg af  saften  fra 1/2 citron, lidt over dobbelt så meget oliven olie, friskkværnet salt/peber lidt tørret Chili, og en anelse honning.
Grøntsagerne skæres i fine tern, og det hele blandes sammen med dressingen.




....og til dessert Karinas lækre pie, jeg blev præsenteret for den sidst vi var i Sverige, i deres sommerhus, og er virkelig lækker, men det kræver at man holder meget af nødder.

Karinas tosca-pie:

Pie-dej:

3dl hvedemel
75 g smør
1 æggeblomme
2 spsk. sukker
1-2 spsk. koldt vand
Bland mel og smør. Tilsæt æggeblomme sukker og koldt vand. Saml dejen, og lad den herefter hvile i 30 min . Rul dejen ud og læg den i tærteform (22 cm). For bages v 200 grader i ca. 10 min.
Fyld:
300 g blandede nødder (200 g mandler og 100 g hasselnødder eller cascew nødder)
2 dl sukker
2 spsk. sirup
100 g smør
2 spsk. hvedemel
2 spsk. mælk
Kog og smut mandler. Rist alle nødder på en pande eller plade i ovn v 200 grader ca. 6-8 min (til de er lysebrune)
Bland sukker, smør, sirup, mel og mælk i en gryde. Varm det uden at det koger.
Fordel nødderne op i formen og hæld fyldet over.
Bag pien v 200 grader i 15-20 min. 
Med lidt stil kan pien serveres med flødeskum iblandet lidt cognac eller dessertvin + klassisk musik. Men i dag valgte jeg at servere cremefraiche blandet med lidt sukker og ren stødt vanilje, eller let pisket flødeskum (naturel), og en god kop kaffe til.

 Jeg har brugt hasselnødder uden skal og mandler.


En dejlig dag, med snakketante kaffehygge, gode grin og historier. Det var så enden på den weekend.

....og jeg måtte lige have et billede med af en helt utrolig flot værtinde gave, en pose fyldt med lækre ting.









2 kommentarer:

  1. Jamen sødeste Helle!
    Det er først nu jeg har set du har dig en blog! Jeg har længe ville skrive til dig, at det ville være en hel fantastisk ide til dine mange kreative ideer!
    Jeg er nu fast læser! KYS KYS
    Og hilser fra hele familien Pagels!

    SvarSlet
  2. Hej søde ann-sofie, jeg har heller ikke haft den så længe,( og det driller lidt, jeg kan ikke svare i min egen blog med min konto ???? )men ideen til den har jeg haft et godt stk tid, du må hilse alle tilbage håber i har det godt, jeg tænker tit på jer ... møøøz..Helle.

    SvarSlet