tirsdag den 16. august 2011

Blomme marmelade

Halløjsa.
Så fik jeg lige lave lidt marmelade, af  lækre Reine Claude blommer, som jeg købte på marked i fredags. De er mine farvortit blommer som kun har en meget kort sæson.
Jeg har kun prøvet at lave det en gang før, med mirabella,og opskriften har jeg fået fra en kollega "Jenny" for mange år tilbage, så derfor bliver det kaldt Jenny marmelade.
Jeg havde ca. 500g blommer som jeg kogte ( uden sten) med 1/2dl. vand uden låg i 10 min, derefter kom jeg 250g sukker i (disse blommer er meget søde i sig selv), og lidt knust ren vanilie, og koges yderligere 10 min. Herefter kom jeg 1tesk melatin, blandet med 1 stor spsk. sukker i, her skal røres kraftigt, og koges ca 5 min.
Jeg valgte at køre en tur med stavblænderen, for at få den mere jævn, men det er en smags sag, man kan også bare beholde de små stykker i.
Jeg var lidt optimistisk og havde købt 5 små glas, men det blev kun til to. Glassene er skyllet med kogende vand og atamon. 







2 kommentarer:

  1. jeg har lige fået en pose af nøjagtig disse blommer, så jeg vil da også lave noget marmelade, vi kan jo altid putte det på brødet i burlunden ;)
    Tak for deler :)
    Anettae

    SvarSlet
  2. Det er bare de bedste blommer, jeg skal nok hjælpe med at spise det ;o) hi hi

    SvarSlet