onsdag den 17. februar 2016

Boller a´la Lis

Hvis du ligesom jeg ikke er så begejstret for at stå med dej op til albuerne, så er denne opskrift, på super lette bolle, måske værd at prøve. (Jeg har den fra en dame der hedder Lis).

7 dl lunket vand

50 g gær 
2 tesk. salt
en sjat olie = en spiseske
Ca. 4 hånfulde havregryn
1 litermål mel /m top

I dag kom jeg også lidt sukker (ca 1 spsk.) samt nogle rosiner. 

Sommetider skifter jeg nogle af havregrynene ud med et par håndfulde god mysli.

Gæren opløses i vandet, herefter kommes resten af ingredienserne i. 

Det  hele røres med håndmixer, med dejkrogene, (dejen klistre en del). 
Med en ske formes bollerne på en bageplade og her hæver de ca. ½time. (På den måde får du kun dej på 1-2 fingre)
Jeg pensler med lidt mælk, men man kan også bruge sammenpisket æg, hvis man vil have en blank overfalde.
Bollerne bages i varmluftovn 200 grader i 15-20 min, alt efter størrelsen (mine blev lidt store) 







Ingen kommentarer:

Send en kommentar