lørdag den 3. december 2011

Ris a la mande

I dag skal jeg til jule-hygge middag hos Anne-Charlotte, sammen med Annette, og Ditte, og jeg står for ris a la mande. Jeg ville ... for første gang ... prøve at lave det helt fra bunden, og som guide line har jeg brugt opskriften fra  Claus Meyer ,  det interessante er at han kommer grøden i ovnen, så det ville jeg prøve.
Jeg syntes at opskriften så ud af lidt, lidt til 6 personer ( og også til 4  hø hø), så derfor tilføjede jeg lidt ekstra hist og pist.


Ris a la mande a la Claus Meyer (6 personer???)
130 g grødris  (Jeg brugte 200g)
1 l sødmælk ( pga. ekstra ris kom jeg også lidt vand ca.2dl)
1 vaniljestang (gå langt uden om vaniljesukker)
75 g sukker
1 knsp salt
75-100 g smuttede mandler ( jeg brugte 100g, men da jeg elsker mandler kunne jeg godt finde på at komme endnu flere i ☺)
4 dl piskefløde ( her brugte jeg 1/2l. )
1 stor tykbundet gryde med låg der kan gå i ovnen
Varm ovnen op til 200C
Skyl risene og kog dem forsigtigt op med mælken i en tykbundet gryde. Rør rundt hele tiden.
Flæk vaniljestangen og skrab kornene ud; og kom vaniljekorn og stangen ned i risene sammen med sukker og salt.
Sæt låg på gryden og sæt den ind i ovnen i ½ time.
Bliv ikke nervøs over, at den er så flydende, som den er.
Lad risengrøden køle helt af. ( jeg rørte lidt koldt letmælk i, for at den ikke skulle klumpe for meget ved nedkølingen, og lod den stå på køl natten over.)
Fisk vaniljestængerne op.
Hak mandlerne groft. ( HUSK, at gemme en hel mandel, hvis der skal findes en vinder til mandelgaven ☺ )
Pisk fløden indtil den har til konsistens som en tyk ymer, og vend den forsigtigt rundt i risengrøden sammen med mandlerne. ( jeg kom flødeskummet i lidt af gangen, da  sukkersmagen  godt kan aftage lidt når fløden kommes i, så den smages til undervejs, og jeg endte med at blande lidt floursukker i den sidste 1/2-2dl..)
Efter at have prøvesmagt, synes jeg ( når jeg selv skal sige det) at jeg er sluppet meget godt fra det, men den store dom må jeg vente med at få, til smagsdommerne har udtalt sig i aften ☺
Lidt stemningsbilleder af processen...


Der er selvfølgelig mandelgave...og nej det er ikke en marcipangris...

Ingen kommentarer:

Send en kommentar