torsdag den 18. juli 2013

Kylling eller svinekød i karry

Jeg har altid været glad for karryretter, men det var ikke noget vi fik så ofte, da jeg var barn, da min far ikke brød sig særlig meget om ris. Vi fik mest gammeldags retter med kartofler og sovs. Men når det endelig fandt sted, stod jeg som en høg og fulgte nøje med i processen.
Om jeg laver kylling eller svinekød i karry, bruger jeg stort set sammen fremgangsmåde, så her viser jeg begge udgaver. 
 Til svinekød bruger jeg gerne mørbrad, renset for scener og skåret i tern. Det svitses i en gyde ved høj varme.
Til kylling bruger jeg gerne kyllingelår, da jeg bedst kan lide det. Men man kan sagtens koge fx en hel kylling.
 
 
Jeg hælder kogende vand ved så det dækker, og til sætter salt, peber, karry, en gulerod og et løg. Ønsker man lidt "bid" kan man tilsætte lidt knust tørret chili. Sommetider tilsætter jeg også en bouillonterning ( behøves ikke til kylling). Svinekød koger jeg i ca. ½ time, men kyllingekød koger jeg lidt længere 45min- 1 time, alt efter om jeg bruger fersk eller frossen. ( man kan mærke med en gaffel om kødet et mørt, hvis det er nemt at få fra benene).

Kødet tages op, og væden sies. ( kyllingen: pilles kødet fra benene)

 
 En god "klat" smør/margarine, smeltes, og karry ( efter smag.... (sørg for at anvende en god karry) jeg bruger ca. to store tsk.) svitses i fedtstoffet.
 Så tilsættes en god/stor skefuld mel, ..... og nu skal der trænes overarme, pisk meget grundigt, mens der lidt ad gangen tilsættes den væde, som kødet har kogt i.
 ...piske....piske...piske....
 Jeg tilsætter gerne en lille dåse kokosmælk, men hvis man ikke har det ( eller ikke kan lide det )  kan man i stedet bruge lidt appelsin saft (ikke for meget, kun lige for at give det lidt sødme). Bliver den lidt for stærk, kan man komme yderlige lidt mælk i.
 Det koges forsigtigt op ( pas på det ikke brænder fast i bunden!! )

.... Kyllingen tilsættes ....
 



 ....eller svinekødet.  
 
 
Serveres med ris og revet gulerødder....
 


..... eller kun ris. Til karryretter kan jeg bedst lide Jasmin ris.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar