tirsdag den 9. juli 2013

Kartoffel-broccoli pie

Det sidste lange stykke tid, har madlavning fyldt allermindst i min daglig dag. Når det skal gå hurtigt er det mad "fra pakken ind i munden" som har været på menuen.
Der er nu sommerferie fra skolen, og derfor har der været lidt tid til at gå i køkkenet igen. Jeg har taget lidt billeder undervejs, så der igen kommer lidt nye blogindlæg her på siden.
I dag har jeg lavet en kartoffel-broccoli pie, fra en kartoffel pjece fra 1991/92 ( dengang jeg havde en grøntbutik).

Mørdej:
75 g hvedemel
75 g grahamsmel
2 spsk. plante margarine ( jeg brugte smør)
3 spsk. Ylette ( jeg brugte cremefraiche)
Fyld:
250 g broccoli
400 g skrællede kartofler
1 æg
1 fed hvidløg
salt og peber
( jeg kom også lidt smør og cremefraiche i)
Gratiner med revet ost ( jeg brugte Grana Padano)
fremgangs måde:
Kartoflerne koges møre sammen med det tykkeste af broccolien. "skærmene" af broccolien gemmer jeg og vender i senere.

Ingredienserne til mørdejen slås sammen til en fast dej, som rulles ud og beklædes i en tærteform, der prikkes et par små huller med en gaffel, og bunden forbages i ca. 8min ved 200 grader.

De kogte grøntsager moses og røres sammen med de øvrige ingredienser, og broccoli "skærmene" vendes i den lune mos. Jeg plejer at bruge min håndmixer med dejkrogene, til at lave mosen.

Massen fordeles over den forbagte bund og osten drysses over.
 
Pien bages færdig yderligere 30min ved 200 grader.

Serveres evt. med tomatsalat, eller grønsalat.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar